연예계를 보고 있노라면 어디선가 본 듯한 것들을 접하게 되는 일이 예사라고는 하지만 요즘 같이 글로벌 미디어, 온라인 커뮤니티의 발달된 시대에 지적재산권 침해나 표절에 관한 공방이 왕왕 벌어지며, 지적재산권 보호가 그 어느 때보다도 예민한 이슈가 되고 있다.
유튜브의 진출과 포털 사이트 그리고 블로그 커뮤니티의 발달은 모든 사람들이 인터넷으로 연결될 수 있도록 하였고 표절의 흔적을 찾는 일은 그 어느 때보다도 수월해진 편이다.
인기 코미디 쇼, “개그콘서트”가 최근 표절에 관한 공방으로 시끄러워지면서 코미디가 과연 표절의 분야가 될 수 있는지에 대한 의견 또한 분분하다. 2월 17일 방송분에서 이 프로그램은 새로운 코너, 건달의 조건, 을 방영하였는데, 이것이 일본의 “카우카우” 라는 코미디 프로그램과 소스라치게 비슷하다는 의견들이 올라왔다.
그럼에도 불구하고 아직까지 법적으로 코미디는 표절과 관련해 회색지대에 있다. 독창성, 단순히 영감을 받은 것인지, 아니면 표절인지가 명확하지 않기 때문이다.
“지적재산권의 핵심은 무엇을 보호하냐는 것입니다. 그러나 아이디어가 보호의 대상이 될 수 있는 지는 확실하지 않습니다,” 서울디지털 대학 최은희 교수가 말했다. “아이디어를 놓고 배타적 권리를 주장하는 것이 쉬운 일은 아닙니다.”
개그콘서트의 그 문제의 코너를 보자. 개그맨 김준호, 김원효 그리고 최효종이 등장하는 이 코너는 일본 스케치쇼와는 대본 자체가 다르다. 대중들은 이러한 발상이 어디서 왔을까에 대해 의심하겠지만, 법적으로 보았을 때는 이러한 것들이 크게 위배되지 않을 수 있다는 것이다.
“김준호씨의 팀이 만약 포멧과 대본까지 비슷하게 만들었다면 지적재산권의 침해일 것입니다,” 최교수가 말했다. “그러나 지적재산권은 정확한 표현의 침해에 관한 부분이기 때문에 만약 이들이 디테일을 다르게 했을 경우에는 별 수가 없는 것입니다. 코미디에 같은 잣대를 대기는 힘든 일입니다.”
“이는 음악이나 영화에도 적용됩니다. 그 사람의 아이디어와 지성을 함께 도용했는지 보아야 합니다. 법은 사실, 아이디어, 시스템이나 운용방식을 두고 판단하는 것이 아닙니다. 혹시 표현하는 방식에 대한 부분은 적용이 가능할지도 모르겠습니다.”
음악에 있어서 표절은 두가지 정도로 나타난다. 멜로디라인을 도용하거나 음악을 샘플링의 이유로 다른 곡에다 가져다 붙이는 케이스들이다. 2009년 지드래곤은 하트브레이커라는 곡을 출시했다. 염원하던 음원이 나오자마자 소니뮤직은 지드래곤이 작사작곡한 이 곡이 미국 힙합 아티스트인 플로라이다의 “Right Round” 와 비슷하다고 비난했다.
그리고 지드래곤은 곧 플로라이다의 곡을 불법적으로 샘플링했다는 비난에 직면하게 되었고, 이에 대한 해결책으로 플로라이다를 초대하여 새로운 버전을 녹음하기에 이르렀다.
작년 말 방영한 SBS의 드라마, “다섯손가락” 또한 소설 “살인랩소디”를 표절하였다는 의혹을 받았다. 천재 피아니스트를 둘러싼 사회적, 그리고 가정적 어려움들을 다룬 이 작품은 한 블로거가 두 작품의 유사점을 지적하면서 수면위로 올라왔다.
그리고 제작진들이 소설을 들어본 적도 없다고 밝혔음에도 불구하고 소설의 저자가 공개적으로 스토리라인 뿐 아니라 등장인물의 묘사까지도 비슷한 점이 있다고 지적하였다. 그러나 결국에는 이 드라마에 대해서 별다른 법적 조치를 취하지는 않았다.
(코리아헤럴드 줄리 잭슨 기자)
<관련 영문 기사>
Where have we seen it before?
Comedy has few protections against plagarism under law
By Julie Jackson and Bae Soo-min
Cases of déjà vu are nothing new in the entertainment industry. Much thanks to global media outlets and online communities, accusations of plagiarism or copyright violations increasingly flood the world of entertainment, making the protection of intellectual property a very sensitive issue.
With the advent of YouTube, online portal sites and a blogging community that keeps everyone in the online world connected, acts of plagiarism are increasingly becoming effortless to detect.
The popular Korean comedy skit show “Gag Concert” has been in the media spotlight recently after plagiarism allegations surfaced surrounding one of the show’s newest segments. On Feb. 17, the show aired a new comedy routine called “Geondaleui Jogeon (the conditions of gangster life)” and it was later revealed that the format of the routine bared a striking resemblance to a comedy routine from the Japanese gag show “Cowcow.”
However, legally, comedy routines appear to fall into a grey area. The line between originality, inspiration and plain thievery is not so black and white.
“The core expression of copyright laws is to protect, however, ideas do not fall under this protection,” said Choi Eun-hee, a law professor at the Department of Culture and Arts Business at Seoul Digital University. “The reality is, when it comes to comedy, claiming exclusive rights to an original idea or expression is not an easy task.”
In the case of the Gag Concert skit, which features local comedian Kim Jun-ho, along with Kim Won-hyo and Choi Hyo-jong, the script was different from the Japanese version. Although the spirit in which the routine was created is widely seen as dishonest by the public, from a legal standpoint, comedians can still get by unscathed.
“If Kim Jun-ho’s team featured the whole format and script similar to the ‘Cowcow’ Japanese comedians, this would be an infringement to the copyright law,” said Choi. “However copyright law only protects the exact expression therefore if Kim tweaked the skit with different details, he is free to do so; you just can’t enforce copyright law onto stand-up comedy.”
“This logic is similar for music and movies. You have to see if it carries a person’s ideas and intellect,” she said. “Laws do not protect facts, ideas, systems or methods of operation, although it may protect the way these things are expressed.”
Music plagiarism can occur in two forms: stealing the melody of a particular song or sampling a song, meaning taking a certain portion from a song and using it in a different track.
In 2009, K-pop star G-Dragon released his much anticipated solo debut album titled “Heartbreaker.” However, soon after its release, the rapper was accused of plagiarism by Sony Music, claiming that the album’s title track “Heartbreaker,” which was written and composed by G-Dragon, sounded similar to American hip-hop artist Flo Rida’s single “Right Round.”
The K-pop star was accused of illegally sampling portions of Flo Rida’s single, and chose to remedy the situation by inviting the American rapper to feature in a new version of the song to avoid any legal actions.
The SBS drama “Five Fingers,” which first aired late last year, also came under fire after being accused of plagiarizing the storyline of the drama of a novel. The drama revolved around the story of the social and family struggles of a genius pianist. A blogger was the first to point out the similarities between the drama and the novel titled “Murder Rhapsody,” which also involves the story of a genius musician.
Although the staff members of Five Fingers claimed that they had never even heard of the novel, the author of Murder Rhapsody publicly stated that not only was the basic story line of the drama the same as his novel, but even the character descriptions were similar. However, no legal actions have been taken regarding this issue.
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juliejackson@heraldcorp.com)