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‘롤(LOL)’ 접속대란 후폭풍, PC방 점유율 폭락

 



지난 주말부터 이어온 리그오브레전드 (이하 롤)의 접속대란이 급기야 PC방 점유율에 큰 변화를 가져왔다.

PC방 게임전문조사 업체인 게임트릭스의 27일자 게임순위에 따르면 롤은 21.3%로 지난주보다 약 15%가량 점유율이 떨어졌다. 롤은 2위인 서든 어택 (9.96%)를 여유있게 제치며 44주 연속 1위를 차지했지만, 지난해부터 유지해온 30%의 점유율이 무너졌고 지난 11일 41.58%의 점유율에 비하면 절반 가까이 떨어진 수치를 기록했다.

이는 최근 있었던 롤의 접속문제 때문인 것으로 분석된다.

지난 주 23일 정기점검 이후 시작된 접속 문제는 주말을 넘어 이번주까지 이어졌고, 결국 롤의 서비스 업체인 라이엇게임즈가 월요일 오전부터 점검에 들어가기에 이르렀다. 이번 점검은 28일 새벽 4시30분이 되어서야 일단락된 분위기이다.

한편 이번 사태로 인해 다른 온라인 게임들이 반사이익을 얻었다.

특히 블레이드앤소울, 아이온, 리니지, 던전스트라이커 등 국산 RPG 들의 점유율이 오름세를 보였으며, 이 중 블래이드앤소울은 2%였던 점유율이 4%를 넘어서 26일보다 두 계단 상승한 6위에 이름을 올렸다. 그동안 롤의 인기에 밀렸던 스타크래프트, 디아블로3 등 블리자드 게임 역시 각각 4.95%, 2.06%를 기록하며 상승세를 탔다.

게임 업계에서는 “온라인게임의 흥행에 가장 큰 걸림돌이 서버장애현상”이라며 롤 측에서 접속불량 사태 관련해 발 빠른 대응을 하지 못할 경우 롤의 인기하락이 일시적인 현상에 머무르지 않을 수도 있다고 보고 있다. (코리아헤럴드)

 

<관련 영문 기사>

“League of Legends” popularity dips over server glitches

“League of Legends,” the undisputed king in South Korea’s gaming industry, was dealt a major blow after a series of server problems in the past few days.

According to game data provider Gametrics, the “League of Legends” Internet cafe share was 21.3 percent last week, a 15 percent drop from the week before.

The game, however, retained a comfortable lead over its rivals. Runner-up “Sudden Attack,” for instance, had a 10 percent share.

The Internet cafe share refers to the percentage of a certain game being played at such Internet cafes across the country. Because most Korean gamers play computer games in PC rooms, the measurement is widely used as an indicator of games’ popularity.

“League of Legends,” developed and published by U.S.-based Riot Games, became a major target of criticism from frustrated users, who were hindered from playing the game due to prolonged server maintenance. The maintenance period, initially expected to end early Friday, was extended several times and eventually ended Tuesday morning.

Angry users posted a large number of complaints on Twitter and blogs as the “League of Legends” game server remained inactive for 13 hours on Monday.

Since its launch in January 2012, “League of Legends” has enjoyed massive popularity in Korea. The game’s market share based on Internet cafe usage hit a record 42 percent on May 11.


From news reports
(khnews@heraldcorp.com)

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