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아키에이지, 수확과 무역 재미 '살아있네'

엑스엘게임즈의 신작 MMORPG `아키에이지`의 게임 장면. (엑스엘게임즈)
엑스엘게임즈의 신작 MMORPG `아키에이지`의 게임 장면. (엑스엘게임즈)

신작 MMORPG ‘아키에이지’가 게이머들에게 색다른 농업과 무역의 경험을 선사하고 있다.

국내 개발사 엑스엘게임즈가 개발한 아키에이지는 농업, 임업, 광업, 제작, 무역 등에 이르는 차별화된 경제 시스템을 도입했다. 이 시스템을 통해 게이머들은 게임 내에서 수익을 올릴 수 있을 뿐만 아니라 전투나 퀘스트를 하지 않고도 레벨을 올릴 수 있다.

이 경제 시스템에서 게이머들이 작물이나 가축, 목재, 광물을 생산하고 이를 특산물로 가공할 수 있다. 이렇게 생산된 아이템들을 게임 내 경매장을 통해 다른 이들과 거래할 수 있지만, 추가적인 시간과 노력을 들여 다른 지역으로 무역을 할 경우 더 큰 이익을 얻거나 귀중한 아이템을 구입하는 데 쓰이는 ‘델피나드의 별’이라는 특별한 주화로 교환할 수 있다.

국내 게이머들은 이 경제 시스템을 다른 MMORPG와 아키에이지 사이의 가장 큰 차이점으로 꼽으며 전투 위주에서 벗어난 게임 플레이를 원하는 이용자들에게도 충분한 컨텐츠를 제공하고 있다고 강조했다.

디시인사이드, 인벤, 루리웹 등 국내 온라인 커뮤니티에는 실제로 경제 시스템이 게임 내에서 부수적인 요소로만 등장하는 기타 게임들과 아키에이지를 비교하며 긍정적인 반응을 보이는 게이머들이 많았다.

한편 게임을 플레이 해본 이용자들 가운데 일부는 불편한 카메라 시점 조작과 최적화 실패에 대한 불만을 온라인에 표출하기도 했다.

서버 과포화 현상도 불만의 대상이 됐다. 매일 저녁 7시에서 10시 사이 피크 타임이면 현재 운영중인 20개 서버 가운데 대부분이 접속 대기를 경험하는 현상이 연출됐다.

아키에이지는 지난 6년간 400억 원(약 3천7백만 달러)이 투입된 블록버스터 MMORPG로 현재 공개베타테스트 기간 동안은 무료로 플레이 할 수 있다. 엑스엘게임즈 측에서는 아직 공식 유료화 계획에 대해 발표하지 않고 있다.

윤성원 인턴기자 / 코리아헤럴드


<관련 영문 기사>


Online game 'ArcheAge' captivates with unique economic system

"ArcheAge," a massively multiplayer online role-playing game, is said to provide gamers with a new experience of farming and trade.

Korean game developer XLGAMES’ new title "ArcheAge" offers a complex economic system, including farming, lumbering, mining, manufacturing and trading, with which gamers can not only earn in-game money but also raise their character’s level without engaging in combat or completing quests.

The system allows players to produce crops, livestock, lumber and minerals to process them into goods, which can be sold to other players through in-game auctions. But gamers can also make more profits or garner special coins that can be used to buy valuable items, by trading to other remote regions in the virtual world, though it requires extra time and effort for shipping.

Some Korean gamers commented online that the game’s economic system is one of the biggest differences from other popular games, emphasizing that the system appeals to those who prefer non-combat activities.

In the Korean online communities including DCinside, Inven and Ruliweb, gamers posted praises over the economic system of "ArcheAge," comparing it with other in-game economic systems which often play only a minor role.

The game, which debuted on Jan. 2, is not without its problems. It’s difficult to control the game’s camera view and the game requires very high computer specifications to run well.

Reflecting the game’s popularity, its servers are overcrowded, causing a headache for gamers who want to play the title. In most of the peak time since the day of release, gamers had to wait several minutes or longer to get onto one of the 20 game servers.

Expectations about "ArcheAge" ran high as its developers spent six years and poured some 40 billion won ($37.6 million) into making it.

As the game is still in its trial run, playing "ArcheAge" is now free of charge. XLGAMES’ official paid subscription plan has not yet been announced.


By Yoon Sung-won, Intern reporter
(swyoon@heraldcorp.com)

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