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[단독] 크래프톤, 중국 게임사 넷이즈 상대 '저작권 침해 소송' 최종 승소

캘리포니아 법원, 크래프톤 손 들어주며 '짝퉁 배그' 소송전 5년만 종지부

'PUBG: 배틀그라운드'의 플레이 장면 (크래프톤)
'PUBG: 배틀그라운드'의 플레이 장면 (크래프톤)

크래프톤이 중국 게임사 넷이즈를 상대로 낸 저작권 소송에서 미국 법원이 크래프톤의 손을 들어주며 5년간 이어진 법정 공방에 마침표를 찍었다.

30일 캘리포니아주 샌 머테이오 카운티 상급법원의 판결에 따르면 법원은 넷이즈의 모바일 게임 ‘황야행동(Knives Out)’이 크래프톤의 ‘PUBG: 배틀그라운드’와 여러 면에서 유사하다고 판단했다.

재판부는 “넷이즈의 게임은 비행기에서 낙하산을 타고 시작하는 플레이어, 전체적인 모양과 느낌, 게임 전반에 걸쳐 건물을 광범위하게 사용하는 등 배틀그라운드와 유사했다,”며 “이러한 유사성 때문에 넷이즈의 게임이 몇몇 사용자들에게 황야행동이 배틀그라운드의 모바일 버전이라는 혼란을 야기했다”고 말했다.

재판부는 또한 넷이즈가 배틀그라운드를 모방한 게임을 기반으로 모바일 시장을 선점했기 때문에 크래프톤의 모바일 배틀그라운드 게임이 사용자를 확보하기 어려웠다고 판단했다.

크래프톤은 2018년 5월 넷이즈가 자사의 지적재산권을 침해했다며 처음 소송을 제기했다. 법정 공방 끝에 두 게임사는 2019년 3월 별도의 기밀 계약을 체결하며 합의에 이르렀다. 그러나 1년 뒤 크래프톤이 넷이즈를 대상으로 계약 사항을 위반했다며 추가 소송을 제기했다. 해당 사건의 공판은 올해 5월 미국 캘리포니아 북부 지방 법원에서 진행됐다.

법원은 넷이즈가 지난 계약에 따른 변경 사항을 충족하지 못하고 게임 광고와 홍보에 해당 요소를 계속 사용했다는 점에 주목하며 넷이즈가 계약 조건을 위반했다는 점을 들며 크래프톤이 승소했다고 결론 내렸다.

크래프톤 관계자에 따르면 양사는 최근 추가 소송을 제기하지 않기로 합의하고 법원의 수정된 최종 판결문을 받아들이기로 했다.

해당 관계자는 “크래프톤은 팬들이 함께 즐기고 플레이할 수 있는 크리에이티브를 개발하고, 이를 확장하기 위한 최선의 노력을 기울여 왔다,”며 “앞으로도 ‘오리지널 크리에이티브(Original Creative)’를 발굴하는 데 최선의 노력을 기울이고, 이를 통해 전 세계 이용자들에게 즐거움을 제공할 계획이다”고 전했다.

크래프톤의 배틀그라운드는 2017년 출시 첫해 기네스 세계 기록을 7개나 갈아치우며 한국 게임 역사에 새로운 이정표를 세웠다. 배틀그라운드의 전세계적 인기는 넷이즈의 황야행동과 같은 유사한 게임의 등장을 야기했다.

크래프톤은 2022년 1월 캘리포니아주 중부지방법원에 싱가포르 기반 게임사 가레나, 애플, 구글을 상대로 저작권 침해 소송을 냈다. 가레나가 모바일로 출시한 슈팅 게임인 ‘프리 파이어(Free Fire)’가 배틀그라운드의 저작권을 침해했다는 주장이다. 크래프톤은 프리 파이어가 애플과 구글 각각의 모바일 앱을 통해 제공된다는 점을 들며 두 IT 회사를 고소했다. 해당 분쟁은 현재 진행 중이다.

기사 원문:

[Exclusive] PUBG developer wins lawsuit against Chinese copycat in US

South Korean game developer Krafton has won a copyright lawsuit against Chinese game maker NetEase to put an end to a five-year legal battle as a US court sided with Krafton.

According to a ruling by the Superior Court of the State of California for the County of San Mateo, the court said that NetEase’s mobile games “Knives Out,” “Rules of Survival” and “Survivor Royale” were similar to Krafton’s battle royal shooter PlayerUnknown’s “Battlegrounds,” also known as PUBG.

“NetEase’s games were similar to PUBG including in gameplay such as players beginning by parachuting from the plane), overall look and feel, and the extensive use of buildings throughout the game,” said the court.

“Because of their similarity, NetEase’s games caused confusion in the marketplace with some gamers in Japan thinking that Knives Out was the mobile version of PUBG.”

The court added that because NetEase obtained a first-mover advantage over mobile users based on games copied from PUBG, it was difficult for Krafton to gain players with PUBG’s mobile version.

Krafton first filed a lawsuit against NetEase in May 2018, claiming that the Chinese game maker infringed its intellectual property. The two game developers reached a settlement as they agreed to a confidential contract in March 2019. A year later, Krafton sought another court decision as it asserted that NetEase breached the terms of their agreement. The second trial began May 1 this year at the US District Court for the Northern District of California.

The court concluded that Krafton has prevailed in proving that NetEase breached the terms of their contracting, noting that NetEase failed to the requisite changes and continued to use compromised elements in advertisements and promotions.

According to a Krafton official on Thursday, the Korean and Chinese game companies recently agreed not to pursue another lawsuit and accepted the court’s amended final statement of decision.

“Under the strategy of ‘Scale-Up the Creative,’ Krafton has put its utmost efforts to expand (intellectual property) in various areas such as battle royale and (role-playing games),” said the official.

“Actively utilizing new technology and innovative content, we are focusing on creating our own aspects to redefine user gaming experiences. Krafton will continue to work to discover ‘Original Creative’ and plan to provide fun for worldwide users through this.”

PUBG, an immensely popular game, set seven new Guinness World Record titles in less than a year when it was released in March 2017. The records include the most actively played video game on Steam, the fastest time for a Steam Early Access video game to gross $100 million in revenue, the fastest time for a Steam Early Access video game to sell 1 million units and the first video game to reach 2 million concurrent players on Steam.

As the game became a huge hit, similar games popped up and caused troubles for Krafton. In January 2022, Krafton sued Singaporean game maker Garena over Garena’s Free Fire and Free Fire Max, two mobile battle royale shooters, alleging that the games copied PUBG. It also filed a lawsuit against Google and Apple for distributing those games on their app stores. The case is ongoing.



By Kan Hyeong-woo (hwkan@heraldcorp.com)
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